Hola manrussos,
Aquest mes de maig
de 2013, la Generalitat
va fer pública la balança fiscal de Catalunya amb l’Administració Central per a
l’any 2010, revelant un dèficit de 16.543 milions d’euros, la qual cosa
representa un 8,5% del PIB de Catalunya o 2.260 euros anuals per persona que
marxen de Catalunya cap a la resta d’Espanya.
La veritat és que
sempre m’havia intrigat com es feien aquests càlculs i m’havia generat una
certa reticència degut a la seva interpretació i utilització política. Doncs
bé, finalment m’he estat repassant la informació disponible i n’he extret
algunes conclusions que us presento a continuació.
Primer de tot, cal
remarcar que la
Generalitat calcula la balança fiscal per dos mètodes
diferents:
-
Mètode del flux monetari: els
ingressos tributaris s’imputen al territori on s’ubica el declarant i les
despeses on s’ubica el perceptor.
-
Mètode del flux del benefici: els
ingressos s’imputen al territori on resideixen les persones que en suporten la
càrrega i les despeses al territori on resideixen els beneficiaris finals.
La utilització d’un
mètode o un altre genera algunes diferències, per exemple:
-
L’Impost de Societats que paga una
empresa, a través del mètode del flux monetari, s’imputa al territori on té el
domicili i a través del flux del benefici, es fa una aproximació segons la
distribució territorial dels accionistes, assalariats i consumidors.
-
La despesa en Defensa, amb el
mètode del flux monetari, s’imputa en funció de la localització del personal
militar, inversions,... En canvi, amb el mètode del flux del benefici, s’imputa
en proporció a la població.
Tot i que la Generalitat considera
que tots dos mètodes són vàlids, dóna més ressò al resultat del mètode del flux
monetari que “casualment” és el que dóna un major dèficit fiscal. Aquests en
són els resultats:
(milions d'€)
|
Mètode
del flux monetari
|
Mètode
del flux del benefici
|
Ingressos
rebuts de Catalunya
|
61.872
|
60.577
|
Despeses
rebudes a Catalunya
|
45.329
|
49.319
|
Diferència
|
-16.543
|
-11.258
|
%
PIB
|
-8,50%
|
-5,80%
|
A continuació
analitzarem quines són les principals partides que generen el dèficit fiscal,
comparant l’import esperat segons PIB amb la imputació segons el mètode del
flux monetari:
Total considerat
Espanya
|
Catalunya segons
PIB
|
Estimació Balança
Fiscal
|
Diferència
|
|
Ingressos
per impostos
|
128.325
|
23.857
|
25.173
|
-1.316
|
Ingressos
de la Seguretat Social
|
130.097
|
24.186
|
24.966
|
-780
|
Altres
ingressos
|
5.940
|
1.104
|
1.025
|
79
|
Dèficit
|
55.329
|
10.286
|
10.708
|
-422
|
Total
ingressos
|
319.691
|
59.433
|
61.872
|
-2.439
|
Defensa
|
7.782
|
1.447
|
362
|
-1.085
|
Seguretat
ciutadana i institucions penitenciàries
|
8.034
|
1.494
|
83
|
-1.411
|
Pensions
|
10.538
|
1.959
|
557
|
-1.402
|
Infraestructures
|
7.435
|
1.382
|
703
|
-679
|
Transferències
a altres administracions públiques
|
61.447
|
11.424
|
9.862
|
-1.562
|
Deute
públic
|
19.623
|
3.648
|
1.884
|
-1.764
|
Resta
despesa de l'Estat
|
18.039
|
3.354
|
1.783
|
-1.571
|
Despesa
del organismes autònoms
|
16.923
|
3.146
|
1.001
|
-2.145
|
Despeses
de la Seguretat Social
|
158.556
|
29.477
|
27.107
|
-2.370
|
Inversió
de les empreses públiques
|
11.316
|
2.104
|
1.986
|
-118
|
Total
despesa
|
319.693
|
59.434
|
45.328
|
-14.106
|
Total
|
-16.544
|
Ingressos per impostos i ingressos i despeses de la Seguretat Social: degut a les característiques socioeconòmiques de Catalunya (menys atur,
menys pensionistes, més treballadors) respecte la resta de l’Estat i a la
progressivitat del IRPF (els sous alts paguen més), Catalunya aporta més per
impostos i cotitzacions a la Seguretat
Social, i rep menys
prestacions de les que li tocaria per PIB. Podríem dir que aquesta part del
dèficit es deu a causes socioeconòmiques.
Defensa: és una de les
partides que mostra una diferència més gran entre el càlcul mitjançant el flux
monetari i el flux del benefici. Com que l’estructura de Defensa localitzada a
Catalunya és mínima, s’imputen únicament 362 milions per aquest concepte a
Catalunya. No obstant, aquesta dóna servei a tots els espanyols i, en cas que
Catalunya fos independent, segurament tindria exèrcit, i la seva Administració
hauria de suportar aquesta despesa. Per altra banda, és veritat que les
despeses generades per l’estructura de Defensa (sous pagats a militars, inversions,
despeses de manteniment,...), generaran principalment un benefici econòmic als
territoris on es localitza. Aquesta part del dèficit és interpretable, varia en
funció del mètode aplicat.
Seguretat ciutadana i institucions penitenciàries: La Generalitat
té transferides la majoria de les competències en seguretat ciutadana (Mossos
d’Esquadra) i gestió d’institucions penitenciàries i en suporta les despeses.
La quantitat que l’Estat transfereix a la Generalitat per
aquests conceptes es liquida a través del sistema de finançament autonòmic,
inclòs en “Transferències a altres administracions públiques”. Aquesta part del
dèficit, per tant, es deu al sistema de finançament autonòmic.
Pensions: Correspon a les
pensions per ”Clases Pasivas”, que són les corresponents als funcionaris de
l'Estat, militars, congressistes,... degut a que aquests no es distribueixen
homogèniament en el territori, Catalunya rep menys ingressos que els que
correspondria per PIB o població.
Infraestructures: Es
tracta majoritàriament de pressupost destinat a la millora i manteniment de la
xarxa de ferrocarril i carreteres. El conjunt de les Administracions Públiques
espanyoles inverteix menys en infraestructures a Catalunya que el què li
tocaria per PIB. La Disposició Addicional
Tercera de l’Estatut d’Autonomia pretenia regularitzar aquesta situació, però
ha sigut declarada inconstitucional i, per tant, aquesta regularització, que de
moment no s’ha produït, queda subjecte a la “voluntat” de l’Administració
Central.
Transferències a altres administracions públiques: Inclou el resultat del sistema de finançament autonòmic i les
transferències a ens locals: ajuntaments, diputacions,... El dèficit correspon
majoritàriament al sistema de finançament autonòmic, la liquidació del qual es
calcula en base a les competències transferides, els impostos recaptats,
circumstàncies socioeconòmiques,...
Dèficit i Deute Públic:
Per tal de poder equilibrar els ingressos i les despeses, la balança fiscal
calculada per la
Generalitat, inclou el dèficit com a majors ingressos. Per
altra banda, també té en compte les despeses en interessos i amortització de
deute públic. No obstant, els percentatges que fa servir per a imputar-los
territorialment són diferents, el Dèficit l’imputa pel % mig de contribució de
Catalunya en els ingressos de l’Estat segons la balança fiscal 2010 (19,5%) i,
en canvi, la despesa en Deute s’imputa al % mig de la despesa de l’Estat a
Catalunya en el període 2002-2005 (9,6%). Entenc que si es defensa la inclusió
del dèficit argumentant que s’haurà de pagar a partir dels ingressos generats i
s’imputa segons el % de contribució als ingressos, el deute realment pagat,
també s’ha d’imputar a aquest percentatge. Així doncs, crec que aquesta part
del dèficit no s’hauria de computar.
Resta de despeses de l’Estat: inclou despeses variades com Justicia, Política Exterior, Sanitat i
Educació, Serveis de Carácter General,... En la majoria de rúbriques incloses
aquí passa el mateix que en la rúbrica de Defensa. Així doncs, hem de dir que
el dèficit imputat per aquests conceptes és en gran part interpretable i depèn
del mètode utilitzat.
Despesa dels organismes autònoms: Inclou la despesa d’organismes com l’Agència Estatal d’Administració
Tributària, el Fons Espanyol de Garantia Agrària,... la majoria d’aquests
organismes es troben fora de Catalunya i els seus beneficiaris també, motiu que
origina aquest dèficit, bastant independent del mètode utilitzat.
Doncs ja està!! Si
heu tingut la paciència d’arribar fins aquí, ja teniu una mica més d’eines per
a decidir fins a quin punt el dèficit fiscal de Catalunya és expoli o
manipulació informativa.
Salut manrussos!!
4 comentaris:
carai Ciscu! bona feina! ja tens temps de repassar balances fiscals :)) la veritat que costa saber interpretar totes aquestes dades!
per cert! no havia vist aquest nou look del bloc. Ho has canviat tu?? molt bé
Ho vaig canviar perquè, com que l'espai per escriure era molt estret, llavors el rotllo sobre el dèficit fiscal hagués semblat encara més llarg XP
Ostres tú quin canvi de look. S'ha canviat la Seu per Montserrat, però la neu segueix present fent justícia al nom del blog. Això sí, a Manresa encara que a l'hiver i faci rasca allò que es diu nevar diguem que no massa.
Molt bé aquest visió experta del dèficit fiscal, sempre va bé una mica d'objectivitat perquè tothom escombra cap a casa.
Publica un comentari a l'entrada